tripjes,tripjes en nog eens tripjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu tripjes,tripjes en nog eens tripjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu

tripjes,tripjes en nog eens tripjes

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

14 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Helloo,
Weer een reisverslagje over wat er de afgelopen weken is gebeurd!
In mijn laatste reisverslag had ik het over het aftellen van de korte tijd dat ik nog in Suriname zit.. Nu zijn het nog maar een kleine 3 weken, daarom gaan we (Michelle, Stella en ik) ieder weekend op trip te beginnen bij Nickerie/Bigi Pan waarbij Esther ook mee ging.

Nickerie is een district in Suriname, op de onderstaande kaart moet je helemaal links kijken. De hoofdstad is Nieuw-Nickerie en dat ligt tegen de grens van Guyana aan. Het is ongeveer 3 uur rijden, maar wij maakten tussendoor ook nog stoppen in tussenliggende steden zoals Groningen en Wageningen (ja die steden heb je hier dus ook :'). Na een lange busreis kwamen we aan bij een opstapplaats voor de boot. Want we gingen overnachten op Bigi Pan, wat grote plas betekend (is mij verteld?) Ja!! We sliepen dus eigenlijk op het water! Het verblijf bestond uit een platform met overkapping, waar je een hangmat kon ophangen. Helaas was de groep echt veel té groot waardoor het nog lastig was om slaapplekken te vinden.. Maar goed daar hebben we heerlijk genoten van de prachtige sterren die je s'nachts daar goed ziet, dat ga ik echt nog missen.. De volgende ochtend namen we een modderbad... lees je werd naar een plek gebracht waarbij je elkaar lekker mocht insmeren/gooien met modder :')
De volgende dag bezochten we dan de stad Nieuw-Nickerie, waarbij we langs de Zeedijk gingen en een tempel(tje) bezochten. Toen moesten we weer terug naar Paramaribo.

Het weekend erna hadden we zelf een autootje gehuurd om door Suriname te gaan rijden. We begonnen bij Ston eiland, dit is eigenlijk geen eiland (heeel logisch..) maar een stuk strand aan het Brokopondo meer. We wilden hier even rondlopen, maar na 15 minuten kwam al meteen een beheerder naar ons toe, dat we moesten betalen.. en of we hét bord niet hadden gezien dat we bij hem moesten melden.. ehh oeps :') Maar goed we gingen toen door naar Saraban, we hadden gelezen dat het een hele mooie overnachtingsplek zou zijn, maar dat het onzeker was of het nog open was.. Telefoon werd niet opgenomen, toch besloten wij de kans erop te wagen en over de lange, lastige bauxietweg te gaan rijden.. na ruim 2 uur rijden kwamen we daar aan. WAS HET DICHT!!! Wij balen natuurlijk... Toen kwamen we erachter dat de tank van de auto nogal leeg was.. want we hadden niet verwacht dat we zolang moesten rijden.. De terugweg hebben wij met uiterste zuinigheid gereden. Michelle bleef ook volhouden dat er niks aan de hand was, want er moest en zou een lampje moeten branden dat de tank bijna leeg was... de grapjas.. Maar goed na wat spanning, sensatie en natuurlijk opmerkingen van de Surinaamse mannen, toch op tijd een benzinestation kunnen bereiken!!! We besloten thuis zelf een hangmat op te hangen en de volgende dag naar White Beach te gaan. Het was gelukkig heerlijk weer, ik was erg verbrand want ik dacht dat ik na 5 maanden in de zon niet meer zou verbranden, ja niet dus..

Dit weekend was ik uitgenodigd om bij mijn collega Xamara te gaan eten in Lelydorp samen met de andere stagiaires. We hebben heerlijk gegeten (natuurlijk het is Suriname). Daarna zijn we gaan zwemmen en nog een keer gegeten (natuurlijk het is Suriname) Toen kwamen Stella en Michelle mij ophalen, want we gingen slapen op White Beach. Met een beetje angst dat het al dicht zou zijn, is het toch gelukt om White Beach te bereiken. Na een korte nacht werden we om half 7 wakker gemaakt door de beheerder.. want de overnachtingen gelden tot half 7 s'ochtends, of we langer wilden blijven of niet... Ja daar denk je over na om half 7... Die mensen gaan ook niet weg totdat ze een antwoord hebben.. We besloten nog maar even te blijven. Helaas begon het te regenen en zijn we eerder weggegaan. Onderweg kwamen we een doos met puppy's tegen, die daar dus gedumpt waren. Wij vonden het zo zielig... dus we hebben ze meegenomen naar Paramaribo om ze naar het asiel te brengen. Helaas gebeurd het dumpen van honden vaak in Suriname... Er lopen hierdoor ook veel straathonden rond in Paramaribo die echt gevaarlijk kunnen zijn.. Maar ze zijn erg lastig om ze te vangen waardoor het nog steeds een probleem is.. We hopen dat de puppy's het gaan overleven in het asiel!

Dat waren de tripjes die ik de afgelopen weekenden gedaan heb.. Doordeweeks had ik natuurlijk gewoon nog stage! Afgelopen week kreeg ik de beoordeling van mijn stagebegeleider en dat was een 8.8!! Ze is erg blij wat ik voor Betheljada gedaan heb, dus dat kan ik in m'n zak steken haha.
Afgelopen vrijdag was er nog een workshop observeren op stage. Dit bestond uit een rollenspel zoals het spel Cluedo. Er is dan een moord gepleegd en mensen moeten achterhalen wie de dader is. Hiervoor moest het personeel dus goed in hun rol zien te komen, om de workshop te laten lukken. NOU ik heb enorm hard gelachen, de medewerkers hebben enorm hun best gedaan. Op het laatste moment moesten er nog rollen verwisseld worden, de moordenaar moest nog veranderd worden, maar iedereen deed zo goed mee dat het gelukkig allemaal lukte!

Morgen ga ik dan eindelijk mijn visum ophalen!!! Na 5 maanden is deze eindelijk klaar en ben ik officieel ingezetene nog voor 3 weken.. Dinsdag krijg ik mijn beoordeling vanuit mijn opleiding over mijn stage dus dat is nog even spannend! En dan is donderdag echt mijn laatste stagedag! Het is nog even de laatste loodjes maar ik ga nog zeker ervan genieten.

Ik kan niet wachten iedereen weer te zien straks!
Brassa en smaksels,
Iris

  • 14 April 2014 - 11:46

    Oma Opa:

    leuk reis verslag geniet er nog maar even van maar wees wel voorzichtig.veel liefs opa en oma

  • 14 April 2014 - 17:00

    Hil:

    ikvind je reis ver slagen super goed oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 6812

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Tweede keer suriname

10 November 2013 - 02 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: