Sneeuwwitje, sponsorloop en nog meer leuke dingen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu Sneeuwwitje, sponsorloop en nog meer leuke dingen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu

Sneeuwwitje, sponsorloop en nog meer leuke dingen.

Door: Iris

08 Juli 2015 | Suriname, Paramaribo

Hello allemaal!

Hier weer een maandelijkse update van mijn Surinaamse leventje, en in deze aflevering zijn er weer wat dingen gebeurd.
De maand begon wat minder leuk want zowel Tara als Carmen gingen allebei naar Nederland. We zagen elkaar ongeveer iedere dag en dan opeens niet meer, dus dat is erg jammer.. Nu zit ik alleen met krullie van 155 cm, haha lobi <3

Het volgende is al een tijdje bezig binnen de stichting waar ik het onderzoek doe.. en dat is de staking. Alle medewerkers van de stichting zijn dus een maand geleden begonnen met staken vanwege ontevredenheden rondom hun cao. Het beetje jammere aan deze staking is dat deze niet aangekondigd was en bijna alle leidinggevenden op dat moment ziek waren. Dus daar sta je dan met je mooie hoofd en 45 kinderen die volledig afhankelijk zijn van verzorging. De eerste periode was dus nogal druk aangezien er veel dingen geregeld moesten worden om de verzorging door te laten gaan. Daarnaast was de sfeer ook niet echt lekker meer plus dat ik aan de deadline kwam met m’n onderzoeksconcept.. en deze niet haalde, school maakte zich zorgen etc. Ik heb het gelukkig met school kunnen regelen en ze waren erg begripvol voor de hele situatie en gelukkig kan ik het donderdag nog inleveren. Dit betekent dat ik in 1,5 dag een advies moet schrijven, ik pis in m’n broek als deze voldoende wordt beoordeeld :’). Na deze donderdag ben ik dan ook even een maand klaar met school en kan ik rustig m'n ding doen hier in SU.

Maar goed ook leuke dingen natuurlijk! Sneeuwwitje kwam langs bij de stichting, wat super leuk was voor de kinderen! Sneeuwwitje is een musical (volgens mij) die in Nederland speelt en ze waren nu voor een paar dagen in Suriname en gaan dan langs instellingen en geven voorstellingen. De kinderen waren heel enthousiast en moesten lachen, het was heel leuk om mee te maken! Aansluitend op deze dag was er de familiebijeenkomst waarbij er familieleden van de kinderen bijeenkomen. Op deze bijeenkomst krijgen zij informatie over het gekozen thema en als afronding zijn er dan een soort van praatgroepjes. Dit was mijn kans om m’n interviews af te nemen dus ik heb er zo’n 9 afgenomen die bijeenkomst, ik blij dus.

Woensdag 1 juli was Keti Koti, bevrijding van de slavernij (sorry als ik het fout heb). Die avond ervoor was er een lustig feest, met jawel dé Sunnery James. Overal werd reclame voor deze man gemaakt en we hadden ook goede hoop. De avond was zeer gezellig, helaas vond ik het optreden wel tegenvallen na een uur had ik de deuntjes wel gehoord, kreeg ik hoofdpijn (kon ook door de pure borgoe komen) en was ik moe. Maar al met al had ik wel leuk uitzicht, maar helaas hij heeft een vriendin, dus toen was de avond wel snel klaar. Op 1 juli had ik met vol goede moed het plan om de stad in de gaan, want ja het is een feestdag in SU. Dit verdween snel toen het alleen maar regende de hele dag…We eindigde met een film op de bank, waar ik mij ook zeer mee vermaakt heb en de dag heb afgesloten met een heerlijk Saoto soepje bij het Vat. Waar die gekke Lisa weer eens zat, met d’r maandelijkse SU bezoek.

Afgelopen zaterdag was er natuurlijk de sponsorloop, waar ik het op Facebook over gehad heb. In totaal heb ik 420 Surinaamse dollar opgehaald dit is zo’n 120 euro! Ik ben er heel blij mee en de stichting was er ook echt blij mee, dus ik hoop dat er in totaal genoeg is opgehaald! Ik wil iedereen super bedanken voor de bijdrage.
Helaas heb ik de 5 km niet gerend, ik wilde echt (serieus, ik had me de hele week mentaal voorbereid hierop) We zouden een politie escorte krijgen voor de route die we zouden rennen, aangezien er in Paramaribo geen stoepen zijn, de auto’s idioot rijden en laten we niet beginnen over die honden hier.. De politie had 2x bevestigd en juist ja ze kwamen niet… Dus we hebben besloten de route te gaan wandelen, het regende dus de kinderen van het tehuis konden helaas niet mee. Toch was het een geslaagde dag en is er toch wat geld opgehaald (sorry weet het totaalbedrag nog niet)

Vandaag heb ik dan toch eindelijk eens weer wat van Suriname gezien, ik ben namelijk op quad tour geweest samen met Annabel, Victorie en Marlies. We hebben ongeveer 5 uur lang op een quad door de savannes van Suriname kunnen crossen. We kregen eerst een uitleg over hoe we de quad moesten besturen, op het voertuig zelf stond nog dat er geen passagiers vervoert mochten worden.. en juist wij zaten met 2 op dat ding. De tour ging deels ook door de jungle en kreken wat het echt heel tof maakte. We konden kiezen om een “gevaarlijke” route te doen of een rustige, natuurlijk kozen wij voor het eerste. Haha nou we hebben het geweten, met heuvels, modder en ravijnen, maar we hebben het overleefd. Het was echt een super leuke dag.

Verder sport ik nog steeds met krullie in mijn vrije tijd alleen is het nu Zumba geworden ipv BBB. Ik moet zeggen dat ik zeker wel enthousiast ben. De les wordt gegeven door een hoogzwangere vrouw (is niet normaal hoor) maar goed ze houd het nog langer vol dan ik, dus dat is ongemakkelijk… Afgelopen maandag was ze te laat en we dachten allemaal dat ze aan het bevallen was, dus zo hoogzwanger is ze..
Ik kwam er laatst achter dat ik nu precies nog maar 5 weken te gaan heb in Suriname. Het is een heel dubbel gevoel om straks weer terug te moeten gaan naar Nederland. Aan de ene kant is het natuurlijk weer super leuk om iedereen te zien, studie af te ronden en diploma op te halen. Aan de andere kant moet ik hier weer hele leuke mensen achterlaten, die ik heel erg ga missen… Het liefst zou ik even heen en weer gaan.. :’)

Goed dit was een lange update, ik denk dat er nog maar eentje kom voordat ik weer terug ben in Nederland. Geniet van jullie zomervakantie en tot snel!

Veel lobi!
Irish

• 08 Juli 2015 - 07:00

Tara:

Miss you en nog heel veel plezier aankomende weekjes!

xxxxx tori

• 08 Juli 2015 - 12:40

Marja:

Wat een geweldig verslag weer. we genieten mee!!
    Kus