Op trip naar het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu Op trip naar het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van IrisMensink - WaarBenJij.nu

Op trip naar het binnenland

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,
Ik schrijf dit vanuit mijn bed in SU, waar ik nogal verkouden ben, nogal tegenstrijdig ik weet het, maar goed. Ik ben gestopt bij kerst, en na kerst komt oud en nieuw en hoe gaat dat nu in SU.
30 december was het Lustig feest, een oudjaarsfeest op een terrein waar 2 plekken waren, waar je dan kon feesten. Een met surinaamse muziek en de ander was meer techno,pop etc.We hebben daar een hele leuke nacht gehad en de dag erna was het oudjaarsdag! We hadden zelf al oliebollen gebakken als echte Nederlanders natuurlijk.
Op oudjaarsdag wordt er superveel vuurwerk afgestoken in Suriname, echt niet te vergelijken met Nederland. Overal worden er honderdduizendklappers afgestoken, ook gewoon midden op een drukke weg. We zijn daarna naar het Telesur feest gegaan want Michelle had kaartjes geregeld, dit was allemaal erg gezellig. Rond 8 uur heb ik met Nederland gebeld en allemaal mensen gelukkig nieuwjaar gewenst, we werden wel een beetje raar aangekeken door de Surinamers :').
Om 12 uur waren we bij Ingrid thuis, waar studiegenoten slapen en we hebben met haar familie vuurwerk afgestoken. Ik wilde die avond naar huis toe gaan en ging op mijn bed zitten en toen ging mijn bed stuk (ik geef het bed de schuld, maar misschien waren het de oliebollen ;).

2 januari gingen we dan op trip naar de Voltzberg en ralleighvallen. We gingen met de bus over een heerlijk perfecte geasfalteerde weg.. Ja niet dus dit was een zandweg met hobbels en die bus gaat er lekker hard overheen. Nog een uur verwijderd van de boot opstapplaats begaf de bus het, uiteindelijk kon deze nog langzaam verder rijden en kwamen we aan bij de boot. De bootreis was geweldig, alles is zo mooi en groen, stil echt niet te omschrijven. Na 3,5 uur kregen we toch wel een houten reet en we waren er bijna gelukkig. Het was al donker en we gingen onze hangmatten gereed maken, eten (van onze geweldige kokkin Audrey) en toen naar bed.

3 januari Stonden we vroeg op om aan onze klim van de Voltzberg te starten, ik was al gewaarschuwd door huisgenoten, dus ik was benieuwd. NOU na 2 uur in de jungle en natuurlijk met heuvels kwamen we op een punt aan waar de berg te zien was. Toen moesten we nog even een halfuur echt de berg op klimmen. Er zijn geen perfecte trappen uitgehouwen of touwen die je helpen om deze klim te doen, maar dit maakte het wel mooier eigenlijk. Uiteindelijk de top bereikt en dit was echt zoo mooi, de foto's staan op Facebook. En toen moesten we natuurlijk weer naar beneden en dit was toch nog erg pittig. Na deze sportieve tocht zijn we terug gegaan, bij het verblijf waren doodskopaapjes, en deze kon je banaantjes geven!! Zoo leuk was dat ze pakken heel voorzichtig het banaantje uit je hand en klimmen dan snel de boom in, heel leuk om te zien. Die avond hebben we natuurlijk heerlijk gegeten en na wat kaartspelletjes naar bed gegaan.

4 januari, We stonden weer vroeg op om vogels te spotten met de reisleider Sergio. We hebben toekans, roofvogels en vogelspinnen gespot. Na een heerlijk pannenkoeken ontbijt zijn we op weg gegaan naar de moedervallen. De wandeling was heel mooi, veel verschillende bomen, dieren en planten gezien. De moedervallen zelf vond ik niet heel bijzonder maar we hebben er toch lekker gezwommen. In de middag zijn we naar een strandje toe gegaan, waar de mannen piranha's hebben gevangen. Ik hoorde van een afstand de kaken op het ijzer van de haak knarsen, het was ook gevaarlijk om de piranha, ook na de dood, vast te houden vanwege stuiptrekkingen. Audrey de kokkin heeft de vis klaargemaakt en we mochten allemaal een sutkje proeven, was er lekker!
Die avond was er een feestje van de kapitein van het gebied was jarig en de ralleighboys gingen optreden met hun trommels. Was heel erg leuk om mee te maken, dus lekker gedanst en genoten.

5 januari, we gingen deze dag naar huis toe helaas... Maar de motor van onze boot was kapot gegaan dus we gingen met een slakkentempo richting de opstapplaats, we hebben bijna het dubbele erover gedaan. Bij aankomst was de bus ook niet gemaakt (Suriname he) Dus dat was een lange terugreis.

De week erna moest ik gewoon weer naar stage toe, dat was wel even pittig, maar de stage is eigenlijk heel erg leuk dus ik kan me daar overheen zetten ;).
Iedere vrijdag heb ik klarinetles van ongeveer 3 kwartier, en deze leraar heeft de last op zich genomen om mij een beetje beginselen van jazz muziek uit te leggen. De les van afgelopen vrijdag was een beetje uitgelopen, duurde ongeveer 2 uur nu. Na die 2 uur weet ik nou nog steeds niet of ik veel wijzer ben geworden, ik vond het erg ingewikkeld ;)

Afgelopen weekend zijn we met de auto naar Babuhol geweest met een gehuurde auto. We waren een beetje zwaar beladen en we gingen over een ongeasfalteerde weg, wat er leuk was. Ik heb ook nog even gereden, lekker over heuvels, stenen, takken. Dat de auto nog functioneerde was echt nog een wonder. Zondagavond kwamen we terug en helaas ben ik sindsdien ziek geworden. Vandaag had ik mijn beoordelingsgesprek met mijn begeleider in Nederland, en ze is erg positief dus ik mag blijven!

Nou een lang verhaal, maar er was veel gebeurd en nu zijn jullie weer bijgepraat.

smaksels
Iris

  • 13 Januari 2014 - 23:07

    Marja:

    Erg leuk om te lezen hoor!

  • 28 Januari 2014 - 15:05

    Michelle Venema:

    Leuke Torri's Iris :)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 6798

Voorgaande reizen:

28 Maart 2015 - 12 Augustus 2015

Tweede keer suriname

10 November 2013 - 02 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: